Superznačky, které si (ne)může dovolit každý

Publikováno: 12.09.2014 12:00 | Václav F. Mensa

Luxus jednoznačně vede módní svět. Muži ukazují svůj společenský statut skrze perfektní boty a manžetové knoflíčky, ženám se aktivují receptory spokojenosti a zájmu v mozku, vidí-li tašku s legendárními logy. Oděvní domy neustále připomínají jistou exkluzivitu. Výlohy, chování asistentek a asistentů včetně způsobu balení do tašek. Vše přímo křičí: "Nás si nemůže dovolit každý."

Dior_Omotesando_2007

Zdroj: wikimedia.org

Ano, v jednom směru si to každý dovolit nemůže. Velmi malý počet lidí cestuje s lodními kufry Louis Vuitton, boxy na šampaňské a kaviár Goyard nebo vlastní milionové náhrdelníky Cartier. Ale zbytek je jen perfektní marketingová strategie. Módně "nasytit" masy lidí a přesto se stále tvářit silně elitářsky.

Louis Vuitton, miliardová společnost spadající pod koncern LVMH, je pravděpodobně nejznámější. Značka fungující od roku 1854 produkovala nejprve zavazadla pro šlechtu, následně přišly kolekce kabelek, pret-a-porter a fine jewelry. A přesto na těchto věcech nevydělává LV skoro nic. Lze si to představit jako pyramidu. Na vrcholu jsou opravdu luxusní, dokonale a na míru udělaná zavazadla s monogramy a upravena dle přání zákazníka. Uprostřed pyramidy jsou kabelky, boty a oděvy. Stále perfektně vytvořené a stále nad hranicí dosažitelnosti pro většiny. A konečně, vespod pyramidy jsou produkty, na kterých firma vydělává. Pásky, peněženky, diáře, brýle, šátky a klíčenky. Jsou relativně levné, každý si může vydělat či našetřit. Ironicky, jedinec tak získá dojem, že s opaskem se staví do stejné řady jako nejbohatších z nejbohatších. Naprosto opačně. Drobným zbožím se "řvavým" monogramem pouze ukazujeme, že si nemůžeme dovolit nic... většího.

store_interior1

Zdroj: theglassmagazine.com

Chanel je na této strategii založený. Úchvatné Lagerfeldovy kolekce Haute Couture jsou zde za prvé kvůli umění a za druhé kvůli udržení představy luxusu a nedosažitelnosti. Chanel patří k nejdražším a nejbohatším značkám na planetě. Ale málo kdo ví, že největší příjem, který firma má nejsou ani tašky, chanelovský kostým nebo právě Haute Couture. Je to jednoduše parfém Chanel N° 5. Prodá se více než deset milionů lahviček ročně a s průměrnou cenou 3500 Kč to dává docela slušný firemní obrat.

Hysan-Place-Boutique-Opening-Hong-Kong-01

Zdroj: 2luxury2.com

Jak je možné, že si Burberry může dovolit otevírat butiky kdekoliv chce? Jednoduše. Nějaká atraktivně vypadající celebrita ve stylu Ryana Gosslinga, Harry Stylese nebo Jamie Campbell Bowera se objeví na červeném koberci v obleku, trench coat nebo košili z poslední kolekce. A bezpočet mužů půjde do obchodu a neboť všichni chtějí dosáhnout stejného (a zcela smyšleného) statutu krásy a úspěchu, koupí alespoň kravatu, peněženku nebo šálu. A Burberry si může dovolit dál šít trench coats za tisíce liber. Donatella Versace do světa hlásá extravagantní filozofii svého života a podporuje tak ideu, že i s jedním kouskem Versace se okamžitě stavíte do jejích kruhů. A opět Versace nejvíce vydělává na spodním prádle, parfémech a drobném zboží. Ne na oblecích či zavazadlech a už vůbec ne na nábytku.

170214-Jamie-Campbell-Bower-Burberry-Prorsum-Show-02

Zdroj: jamiecampbellbower.info

Módní domy tudíž kontrolují svou exkluzivní, naprosto ojedinělou pověst a vysoké zisky skrze prodávání obrovského množství už ne tolik luxusního zboží širokým masám. U výše zmíněných kusů už ani nejde o to, že bychom chtěli kvalitní výrobek. Spíše o prokázaní, že si to či ono můžeme dovolit. Proto trh s padělky kvete více než kdy dříve.

the-bling-ring-emma-watson-vogue-30may13-pr_b (kopie)

Zdroj: Vogue

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!