Rekordní transatlantik slaví šedesátku. A reziví

Publikováno: 13.07.2012 14:22 | Ondřej Fér

Už šestnáctý rok se do výše třicetipatrového domu vedle mola 82 tyčí masivní trup pasažérské lodě, jejíž masivní siluetu pomalu rozežírá rez. O trup se líně otírají vlnky řeky Delaware, která loď odděluje od pevninské části města Filadelfie. Tak skončila loď United States, nejrychlejší „poštovní“ parník, který kdy přeplouval Atlantik.

United states loď

Zdroj: Shipdogg, shipspotting.com

Postavili ji před šedesáti lety na základě fenomenálních výkonů britské dvojice Queen Mary a Queen Elizabeth. Tyto transatlantiky, jedny z největších na světě, za druhé světové války přepravily statisíce vojáků, přičemž je před útoky nebezpečných ponorek chránila jejich vysoká rychlost. Ta se mohla změnit i ve smrtící faktor. Queen Mary, držitelka Modré stuhy za nejrychlejší přeplavbu Atlantiku, v roce 1942 omylem taranovala protiletadlový křižník Curacao, který ji eskortoval u západního pobřeží Irska. Křižník se potopil, o život přišlo více než 300 námořníků.

Armádní rychloloď

Americké válečné námořnictvo hned po skončení druhé světové války začalo uvažovat o stavbě lodě, která by se v případě potřeby mohla snadno změnit v rychlou transportní loď s kapacitou 15 tisíc vojáků. Admirál Arthur Radford na stavbu lodě United States z námořního rozpočtu přidělil 50 milionů dolarů, společnost United States Lines dodala milionů osmadvacet milionů a v roce 1950 začala stavba. Loď dokončili v roce 1952.

300 metrů dlouhé a 31 metrů široké plavidlo s ponorem 9,4 metru architekti pod vedením inženýra Williama Francise Gibbse koncipovali s ohledem na rozměry Panamského průplavu. Když jím United States proplouvala, po každé straně trupu jí zbývaly dvě stopy volného místa (0,6 metru). Plánovaná kapacita představovala 1928 pasažérů, o jejichž pohodlí se staralo 900 námořníků. V případě vojenského použití mohla United States nalodit požadovaných 15 tisíc vojáků.

Armádní specifikace ovlivnily jednak způsob rozdělení vnitřních prostor lodě na vodotěsné prostory, jednak rozestavení pohonných jednotek do samostatných kotelen a strojoven. To mělo zabránit tomu, aby loď jediným šťastným zásahem nepřišla o pohon.

Stroje dávaly lodi skutečně enormní rychlost, kvůli jejímuž dosažení konstruktéři United States vybavili mohutnou hruškovitou podhladinovou částí přídě (bulbous bow).

Rekordní transatlantik v časech slávy

Na panenskou plavbu se United States vydala před šedesáti roky, 3. července 1952 a hned napoprvé se jí podařilo připravit Queen Mary po šestnáctileté držbě o Modrou stuhu. Přeplula Atlantik za tři dny, deset hodin a čtyřicet minut průměrnou rychlostí 35,59 uzlu (66 km/h). Taková rychlost United States zařazovala do stejné kategorie jako hbité torpédoborce a vysoko nadřazovala ostatním druhům válečných lodí. O skutečné maximální rychlosti United States se dodnes vedou spory. Nejčastěji se uvádí 38 uzlů, strojová kapacita ale umožňuje dosáhnout až 43 uzlů. To je rychlost francouzských supertorpédoborců třídy Le Fantasque z meziválečných dob a nejrychlejších válečných plavidel, jaká kdy byla postavena, pokud nepočítáme například torpédové čluny, které ale na otevřeném oceánu nemohou operovat.

Modrou stuhu patrně United States drží podnes. Richard Branson na svém motorovém člunu Chalenger II a vznášedlo Hoverspeed Great Britain dokázaly přeplout Atlantik rychleji než United States, jejich rekordní plavby ale nedodržely vyžadované podmínky.

Polovrak v nejistotě

V listopadu 1969 přeplula United States Atlantik naposledy. Rozvoj transatlantických letů poslal do rezervy i obě britské „královny;“ časy plovoucích paláců skončily.

Dalších třiačtyřicet let se především přednášely různé plány na další využití ve Filadelfii zakotveného obra. Žádný se neuskutečnil, ať už šlo o obligátní přestavbu na plovoucí kasíno nebo hrůzyplný projekt přestavby v „mořské obchodní a polyfunkční centrum,“ což je osud, který si žádná loď nezaslouží.

Až v posledních letech se podařilo především mezi příslušníky proklínané plutokracie shromáždit nevídanou částku, přesahující 3,3 miliardy dolarů. Za tyto peníze bude loď opravena a stane se plovoucím muzeem velké doby, kdy Atlantik brázdily zářivě osvětlené plovoucí paláce, zatímco na pevnině člověk přískoky zahajoval dobývání vzduchu.

Hodnocení článku:



Komentáře

Nejlehčí látka na světě Nejlehčí látka na světě Ty nejlehčí materiály na světě jsou natolik lehké, že šaty z nich byste na sobě doslova ani nepoznali... Po docela dlouhý... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!