Sedm konkrétních tipů, jak zkvalitnit fotografický výstup z vašeho smartphonu

Publikováno: 14.09.2010 15:52 | Petr Hájek I když dnes máme na trhu kvanta digitálních fotoaparátů, stále více běžných osob (tj. nijak aktivněji se o focení nezajímajících) se dnes věnuje focení jen se svým smartphonem. A když už přijde na věc, proč ne? I v tomto případě je ovšem na místě dbát několika jednoduchých zásad, které vám ve finále zajistí překvapivě rozumný obrazový výstup. 

1. Vyberte si model se skleněnou čočkou

Nemáme nic proti plastu, vlastně jej v životě rádi používáme v celé řadě forem, nicméně jsme toho názoru, že si slušné focení zcela bezvýhradně žádá poctivou skleněnou čočku. Pokud totiž rezignujete na kvalitu již v tomto bodě, zkrátka nelze očekávat nijak převratné výsledky. Jistě budete též souhlasit, že jste sami patrně nikdy u kvalitních optických přístrojů (typu dalekohled, mikroskop a jiných) nikdy právě na plastovou čočku nenarazili. Výrobci mobilních telefonů dnes tuto stránku naštěstí nepodceňují a i výrobci bývají velmi kvalitního rázu (Carl Zeiss a jiní).

2. Nebojte se využít bezprostřednosti smartphonu

Zřejmě každý, kdo někdy chtěl vyfotit nějaký opravdu zajímavý okamžik v lidské společnosti, tu situaci zná - geniální snímek byl na spadnutí, jen jste ale vytáhli aparát, všichni to zaregistrovali, změnili výraz, začali vám nadávat, odešli ze scény nebo provedli cokoliv jiného ničícího událost. Jedním z vysokých trumfů focení smartphonem je naprostá bezprostřednost tohoto procesu. Když totiž na někoho namíříte smartphone, nemusí dotyčná osoba vědět, že ji právě fotíte, ale vše vypadá, že zkrátka reagujete na e-mail či SMS zprávu. Povolení focených osob je samozřejmě vždy naprostou nutností, pokud právě nejde o masový snímek typu „dav na fotbalovém utkání".

3. Zapomeňte na digitální zoom a blesk

Při výběru zoomu by vás měla zajímat vždy a pouze jeho reálná, optická hodnota. Rozhodně se nenechte ošálit zoomem digitálním či starým trikem, jejich vzájemnou násobnou kombinací (poznáte snadno dle absurdně vysokého čísla sahajícího někam daleko za desítku). Jednoduše řečeno se optický a digitální zoom liší následovně (nejprve celá scéna):

 

 

Optický zoom zachovává kresbu:

 

 

Digitální si však při zvětšení „vymýšlí" a počítá nové pixely ze sousedních, působí proto velmi rozmazaně:

 

 

Přesto vše má ovšem digitální zoom v praxi jedno drobné využití a výhodu oproti digitálnímu zoomu klasickému - když jej totiž u nějaké scény použijete, typicky se u digitálních fotoaparátů (za smartphony naneštěstí nemůžeme na 100 % mluvit, jelikož o tyto informace se s vámi nikdo nepodělí) scéna nejprve digitálně zvětší a až pak převede do ztrátového JPEGu. Naopak, když zvětšíte digitálním zoomem něco na desktopu, zvětšujete již i chyby v obrazu vzniklé ztrátou informace při převodu do JPEGu.

Řada firem nabízejících smartphony disponující slušným zázemím pro focení k nim dnes obvykle doplňuje i blesk. Malérů s nimi spojených je ale bohužel stále více než dost. Za prvé, jako „blesk" je zde používána často prostá LEDka, takže jakákoliv scéna je prakticky vždy nasvícená nestejnoměrně. Za druhé, LEDky mají jinou vlnovou délku pro bílou, nežli jiná běžně používaná světla, takže se na 99,99 % dočkáte nějakého podivného odstínu. Věřte nám, že absolutně nikdo z vašich známých nechce vypadat takto a tím méně podobnou fotku šířit mezi (ne)známé na webu a blozích:

 

 

4. Jestliže znáte typ osvětlení, vyhněte se automatickému vyvážení bílé

Uznáváme, že je to často až kapku otravné neustále přepínat vyvážení bílé z režimu „Zamračeno" na „Slunečno" nebo „Stín" atd., jestliže ale chcete relativně slušný výstup, musíte se s tím smířit. Automatika není v podání bílé právě dokonalost sama a klidně dává u úplně stejné situace pokaždé mírně odlišný výstup - rozhodně není vizitkou dobrého fotografa mít každý snímek stejného místa nebo akce jinak barevně vyvážený:

 

 

 

 

V případě nastavení fixní bílé barvy se právě tomuto u scén se stejným světelným zdrojem (co do barvy a intenzity) vyhnete, zkrátka, v případě smartphonů je to cesta nejmenšího zla. Mimochodem, pokud vlastníte model zvládající nastavení manuální ve stylu „namiř a zmáčkni" (před vlastním focením nejprve smartphonu určíte, co je na vámi žádané scéně vlastně bílou barvou), rozhodně se jej naučte používat.

5. Pokud chcete aspoň trochu rozumný výstup, počítejte s ručním dolaďováním

Každé nastavení je při focení kompromis, jež za drobně různých situací bude přirozeně podávat i jinak vypadající výsledky. Tvůrci smartphonů (a jejich výstupů) mají tendenci přehánět to s kontrastem a barvami:

 

 

Nebojte se tedy ve svém oblíbeném programu u VIP fotek řečené upravit + ořezat nebo zkrátka provést cokoliv jiného evidentně vyžadujícího opravu:

 

 

Také tento snímek byste standardní cestou s automatikou ze svého smartphonu docela určitě nedostali:

 

 

6. Hlídejte si rovné linie

Spousta lidí je toho názoru, že když fotí smartphonem, nemusí se s tím takříkajíc „mazat", prostě jen tak stačí přibližně namířit a ona už si s tím technika nějak poradí. Neporadí - a zejména to platí u záběrů, které jsou v (pro naše oči) nepřirozených liniích: to jsou všechny ty hladiny rybníků „do kopce", zešikma nafocené padající domy a podobné hrůzy. Nerovné linie si tedy ponechte spíše do fotek kreativních, než právě dokumentačních (ne, že by jich u průměrné osoby nebyla drtivá většina):

 

 

7. Když už jej máte v kapse, foťte!

To nejhorší, co se může fotografovi stát (a co se mu takřka jistě někdy v životě stane), je zapomenout svůj aparát doma a poté narazit na celé hejno životních snímků a jen je sledovat, jak se ve své neopakovatelnosti rozplývají v řece času. Když už tedy jednou aparát nosíte, nebuďte líní jej u zajímavých věcí použít.

Pár slov závěrem...

Nikdo přirozeně nepředpokládá, že smartphony zcela nahradí plnohodnotné specializované digitální fotoaparáty, ale trend je takový, jaký je, takže se s ním zkrátka musíme všichni smířit. Jestli do kapsy raději nějaký (ultra)kompakt nebo postačí právě smartphone, si ale každý z nás musí rozhodnout sám na základě svých technických i kvalitativních nároků, ambicí a finančních možností. K focení běžných snímků a jako vizuální zápisník (program kina, otevírací hodiny u doktorky, ...) však smartphone postačuje bohatě i skutečným profesionálům jinak fotícím zásadně se svojí zrcadlovkou.

Hodnocení článku:



Komentáře

Jeden z nejodvážnějších konceptů mobilního telefonu v historii Jeden z nejodvážnějších konceptů mobilního telefonu v historii Aneb když může být vodní postel, proč ne i telefon? Pro muže dbalého stylu mobilní telefon není přirozeně degradován pouze na... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!