Více než 150 mercedesů si dalo sraz v Praze

28.05.2013 00:47 | Jiří Hofbauer

Oslav padesátiletého výročí založení Mercedes-Benz klubu Česká republika se zúčastnilo více než 150 mercedesů z celé Evropy. Do areálu zastoupení automobilky ve Stodůlkách přijelo kromě jiného 13 vozů ze Slovenska, 8 z Polska, 6 vozů z Ukrajiny a 2 automobily z Holandska. Kromě toho byly na místě k vidění desítky zajímavých vozů z celé České republiky. Největší vzdálenost musela překonat posádka až z ukrajinského Dněpropetrovsku, který je od Prahy vzdálený téměř 2000 kilometrů. Na sraz přijel do České republiky také předseda Mercedes-Benz klubu ze Slovinska.

V sobotu 25.května si mohli návštěvníci prohlédnout všechna historická i novější auta v areálu Mercedes-Benz ve Stodůlkách. Pozornost vzbuzoval například naleštěný červený Mercedes-Benz 200 C Cabrio z roku 1936. Lidé si mohli na místě prohlédnout také elegantní kabriolet z roku 1934, který účinkoval roku 1998 při show na Václavském náměstí. Projel se v něm tehdejší mistr světa F1 Mika Häkkinen nebo olympijský vítěz z Nagana Dominik Hašek. Dnes má auto hodnotu přibližně 3,4 milionu korun.

Návštěvníky lákalo i „velké křídlo“ z roku 1965. Šlo o služební vozidlo československé ambasády v Turecku, které na přelomu 60. a 70.let vozilo tehdejšího ambasadora Alexandera Dubčeka. Nyní patří předsedovi Mercedes-Benz klubu Česká republika, MUDr. Jaroslavu Větvičkovi. Současný majitel vozu se však dozvěděl o jeho historii, až v době, kdy už auto vlastnil. Zmínil se o něm v australském Sydney před jedním emigrantem, který jej upozornil na to, že vozem pravděpodobně jezdil Alexander Dubček. K vozu jsou kompletní dokumenty, s původem na ministerstvu zahraničních věcí ČSSR. V servisní knížce je možné najít také razítka z Mercedes-Benz servisu z turecké Ankary. Jaroslavu Větvičkovi se podařilo nalézt obchodního radu naší ambasády, který nejen potvrdil, že s tímto vozem Dubček jezdil, ale poskytl mu také informace o tom, kteří řidiči jej řídili.

Dalším zajímavý exponát přestavoval Mercedes-Benz R107. Na konci sedmdesátých let patřil zaměstnanci velvyslanectví NSR v Praze. Do roku 1989 se v ČSSR mimo tohoto vozidla pohybovala ještě tři auta stejné modelové řady, která měla československé SPZ. Jeden vůz vlastnil například houslista Josef Suk, další SL měl plochodrážní závodník, který ho vyhrál jako hlavní cenu v zahraniční. Jeden kus vlastnila i Státní bezpečnost a používala ho jako „volavku“, a to nejen na cizince. Podle Jaroslava Větvičky v poslední době stoupá počet sběratelsky zajímavých strojů dovezených do České republiky. „Majitelé je už pokřtili trefnými názvy charakterizujícími jejich vzhled a vlastnosti - malý a velký kulaťák, malý a velký křídlák, long, kraťas, žralok, malé a velké piano, čína, mamut či masařka,“ uvedl předseda klubu.

Přes nepřízeň počasí se v půl třetí odpoledne auta vydala ze Stodůlek na „Jízdu elegance“ Prahou. Některé posádky zvolily i dobové oblečení a přizpůsobily své kostýmy historickým vozům. Téměř stovku projíždějících mercedesů s vlaječkami Mercedes-Benz klubu mohli kolemjdoucí zahlédnout například na Václavském náměstí, ale také na Pražském hradě. Pořadatelé i účastníci tak chtěli divákům na ulicích a ostatním řidičům připomenout, že prvními auty na cestách byly vozy Benz, Daimler, nebo byly alespoň vybavené jejich motory. To platí i pro Prahu, což je možné dokázat na základě písemných zmínek a fotografií. „Jedním z prvních vozů v Praze, důkazně podložený na nejstarší dochované fotografii byl Benz Faeton Dos-á-dos z roku 1898, tehdy nazývaný jako motorizovaný kočár, který si objednal Antonín baron z Vlkanova. Stál tři tisíce zlatých, což byl plat tovaryše za pět let,“ informoval předseda klubu.   

Velké křídlo Sb 1965 (2)
Cabrio 1936
Kabrio 1934 (2)
Mercedes-Benz 107
MUDr. Jaroslav Větvička
Velké křídlo Sb 1965

Hodnocení článku:



Komentáře

Karel Hynek Mácha, české poezie pán Karel Hynek Mácha, české poezie pán Je skvělé, když víte, že Máj je lyricko-epická báseň a poprvé vyšel v roce 1836. Je ohromné, když se s někým můžete podělit... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!