Zdeněk Barták chystá Sněhovou královnu

Publikováno: 09.09.2014 22:16 | PR

Zdeněk Barták mezi své největší úspěchy řadí získání 2 asijských Oskarů, které získal za hudbu k muzikálům – „The Tempest“ ( Bouře ), „Romeo and Juliet“, a vítězství v soutěži Premio Bocelli, ve které bylo přihlášeno 860 skladeb a Zdeněk Barták ji vyhrál s písní „E mi manchi tu“, kterou nazpíval tenor světového jména Andrea Bocelli.

DSCF4975v

Zdroj: Alexandr Janovský

Proč jsou u nás autoři písní tak málo známí? Všichni většinou vědí, kdo to zpívá a málokdo ví, kdo to složil.  A přitom hlavním strůjcem úspěchu je autor.

Je to způsobeno hlavně médii, která vždy uvádějí pouze interprety písní, např. v rádiu se dozvíte jen - a teď si poslechněte píseň Jakuba Smolíka Jen blázen žárlí - a tím vzniká dlouhodobě u posluchačů dojem, že tu píseň nejen zpívá, ale i že jí složil. Ještě horší je situace v televizi, kde závěrečné titulky již nahrazují reklamy nebo jsou tak malé a rychlé, že je divák často ani nestačí přečíst. Je to ovšem zjevná neúcta vůči autorům.

Vaše hity zazněly také v úspěšném muzikálu Děti ráje, ale vy sám jste autorem hudby mnoha dalších úspěšných muzikálů.

No tak v muzikálu Děti ráje zazněli kromě jiných písních moje dva největší hity, které jsem napsal pro Michala Davida – Nenapovídej a Nonstop, ale jinak jsem dosud napsal hudbu k 19 muzikálům a z toho 6 v korejštině pro Státní operu v Seoulu – Jižní Korea. Z těch nejznámějších bych asi rád jmenoval tyto: Anděl s ďáblem v těle, Popelka, Kristián, Jedna noc na Karlštejně, Romeo a Julie, Baron Prášil, Casanova.

Kdy a kde se všechny ty muzikály hrály?

Jednak v Praze - Divadlo Hybernia, Divadlo Broadway, Hudební divadlo Karlín, pak v Těšínském divadle, v Národním divadle Brno a pravidelně už deset let hrajeme v letních měsících na nádvoří Státního zámku Hluboká s Divadlem Pikl – producenta Zdeňka Pikla. Moje zahraniční muzikály se kromě Seolu, hráli či hrají také čínském Pekingu a Shangaji nebo v japonském Tokyu.

Jak vznikla letní muzikálová představení na zámku Hluboká?

Jak to bývá v podstatě náhodou a vznikla z toho úžasná spolupráce s perfektním týmem i osobní přátelství s producentem Z. Piklem k jehož kulatým narozeninám jsem pro něj složil muzikál Casanova.

snehovka_MG_1409

Zdroj: Alexandr Janovský

Jste ze známé muzikantské rodiny. Jaký vliv měl na vás váš otec a jak rodinná tradice (pod vaším vlivem?) pokračuje?

 Měl jsem to štěstí, že jsem byl od malička obklopen hudbou a to samé později zažil i můj syn, kterého hudba naprosto pohltila. Dnes je z něho výborný hudební skladatel, který napsal hudbu k řadě celovečerních filmů a krásnou hudbu k seriálu Filipa Renče Sanitka 2. Je také mým nejbližším spolupracovníkem a jeho jméno Daniel Barták, najdete pod všemi mými muzikály i seriály, kterým dává krásná a moderní aranžmá.

To jsme mluvili o vaší písňové a muzikálové tvorbě, ale neméně významnou je i vaše práce jako autora hudby k filmům a seriálům. Které to byly a jsou?

Kromě hudby ke všem cca 20 –ti filmům režiséra Jaroslava Soukupa jako třeba : Drsná planina, Vítr v kapse, Láska z pasáže, Discopříběh I. + II., Kamarád do deště, Svatba upírů nebo Byl jednou jeden polda I., II., III., jsem napsal taky hudbu k seriálům ČT režiséra Hynka Bočana : Hotel Herbich, Nemocnice na kraji města po 20-ti letech či k velmi divácky úspěšnému seriálu Zdivočelá země což je 45-ti dílná sága o naší zemi. V současné době pracuji na 16-ti dílném seriálu Policie Modrava rež. J. Soukupa, což jsou kriminální příběhy z krásného šumavského prostředí.

Nejnovějším muzikálovým počinem je nový, se zájmem očekávaný muzikál Sněhová královna. Jak k jeho vzniku došlo?

Jeho historie začala už asi před deseti lety, kdy jsem spolu s Dádou Patrasovou připravil 2 CD komplet pro děti na toto téma. Časem jsme došli k tomu, že by na toto téma mohl vzniknout muzikál. Nakonec jsem celou hudbu složil skoro úplně znova, Daniel jí moc hezky zaranžoval a muzikál je na světě. Doufám, že se všem rodičům i dětem bude líbit.

Jako jubilant jistě budete oslavovat - jak?

V době vrcholících příprav a zkoušení nového muzikálu Sněhová královna to není zrovna jednoduché. Zatím proběhla jedna oslava s přáteli v Hluboké nad/Vltavou, druhá bude v rodinném kruhu a třetí pro všechny mé zpěváky, kolegy, přátele i fanoušky, která se chystá na konec října do Divadla Broadway v Praze

Co byste poradil všem začínajícím autorům a zpěvákům? Co jste např. radil synovi?

 Aby se hodně učili, poslouchali hudbu všech žánrů a směrů, poctivě se učili, aby dali na rady zkušených  a aby byli skromní, protože to se vždycky vyplatí. Syna jsem vždycky vedl k tomu, že ke všemu musí přistupovat profesionálně a je jedno jestli pracuje pro Těšínské divadlo a nebo pro Státní operu v Seoulu. Je to totiž jeho i moje vizitka a jsem rád, že to pochopil a pracuje v tomto duchu.

Zdeněk barták -2

Zdroj: Alexandr Janovský

Hodnocení článku:



Komentáře

Ranní rituály novodobých gladiátorů Ranní rituály novodobých gladiátorů V průběhu věků se bojovníci vždy připravovali na bitvy rozličnými rituály. Mezi samuraji meditace, ve Tróje vzdávání obětí Bohům,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!