Že prý z lepší společnosti

Publikováno: 07.12.2012 09:13 | Jiří Hofbauer

Lidé, kteří jsou schopni využít životem nabídnuté výhodné situace pro svůj osobní prospěch, bez toho aniž by se ohlíželi na následky a příkoří, která svým jednáním způsobili druhým byli v minulost odsuzováni. Prakticky všichni ruští romantičtí i realističtí spisovatelé založili své dílo na myšlence jak jsou tito jedinci vnímáni kritickou a odsouzení chtivou společností. V dřívějších dobách byla za vrchol společnosti, dnes označovaný jako celebrity, považována šlechta. Nositelé vznešených myšlenek, arbiter všeobecného stylu, lidé, ke kterým mělo smysl vzhlížet, ale především ti, kterým v žilách proudila vzácná modrá krev.

Theme_web

Zdroj: fusefoto.com.au

Dnes se celebritou může stát každý. Ty, vy, vy taky. Nezáleží na původu, vzdělání, zkušenostech. Pokud někdo odsuzoval holky z Teplic, které přicházely do Prahy se snem kariéry modelky a poctivě obcházely castingy, soutěže, chodily přehlídky v zakouřených barech co asi říká teď. Prototypem dnešní smetánky jsou kupříkladu zbohatlické dcerky, které se vyspí s mužem zažívajícím druhou mízu v jeho slabé chvilce. A protože matka příroda je čarodějka, tak i z (ne)vinného štrejchnutí vznikne něco, co několika lidem otřese životem. Tak se dnes tvoří celebrity.

Pokud lidstvo už překonalo etapu dekadence a všeobecného morálního úpadku co tedy zažíváme dnes? Pokud Charles Baudelaire, Oscar Wilde, Walt Whitman, Virginie Woolfová, Henry Miller byli nevkusní jaká je dnešní společnost? Stojíme před branami morálního očistce nebo jsme o mnoho příček snížili laťku únosnosti kvůli všeobecnému poklidu?

Nevím zda je to náhoda nebo reakce na dnešní dobu (poptávku), ale filmová studia připravila v HD rozlišení zfilmované klasické novely. Jako první přijede 6.prosince smutným vlakem Anna Karenina, 3.ledna vztyčíme barikády ve filmové podobě slavného muzikálu Bídníci a na přelomu zimy a jara pronikneme do investičního světa Velkého Gatsbyho (premiéra byla původně naplánována na konec letošního roku, pak na leden 2013, a v současnosti je v jednání duben květen). Teď mě napadá, že chybí už jen Dickensovy Nadějné vyhlídky.

Všechny tři výše uvedené filmové přepisy spojuje jedno společné slovo – očekávání. Tím nemyslím očekávání filmových fanoušků před kinem až Wolverine zazpívá. Očekávání velkých citů, velkých gest, velkých změn. V závěru pozitivně vychází jen Bídníci. Snad.

Anna Karenina celý život podřídila konvencím. Ztratila tak mládí, krásu, svůj život. Protože toužila po změně vešla do milostných dveří, které si jí nabízely. Zapadly za ní, a ona se ocitla ve zlaté kleci ze které nebylo úniku. Tehdejší ruská společnost (jak je v románu líčena) byla v tomhle ohledu poněkud muslimská. Tou osobou, který byla topena v samovaru plném horoucí hanby byla vždy žena. Ať už jako milenka nebo svým manželem podváděná žena. Pokud je skutečně pravda, že Tolstoj vytvořil tento ikonický příběh ruské literatury na základě vesnické skazky, kdy žena podváděla svého manžela rybáře se strojvedoucím, jen to dokazuje fakt, že je jedno v jaké společenské kastě se nacházíte. Citům neporučíte.

Rusové tvrdí, že zfilmovat ruskou klasickou literaturu umí jen oni. Režisér žádné jiné národnosti prý nepochopí podstatu ruské duše hlubokou a širokou jako Bajkal. Na lyceu jsme sledovali Zločin a trest z ruské produkce. Čtyři díly po dvou hodinách. Velmi surrealistické zpracování. Možná až moc. Poslední zpracování Anny Kareniny má standardní dvě hodiny a laškuje s myšlenou divadla v kině. Divadelní jeviště zde slouží jako to nejkřišťálovější zrcadlo němé sebereflexe.

I Bídníci jsou o úniku. Nebo lépe řečeno o dohánění, předhánění, touze za něčím. Výstavba děje i postavy poukazují na nespravedlivé uspořádání ve společnosti. Na šanci se očistit, přetnout okovy predestinace a zažít svobodu příštího dne. I když Anne Hathaway si kvůli roli Fantiny nechala skutečně ostříhat své L'Oréalem opečovávané vlasy, pořád je muzikál líbivější než původní knižní předloha. V muzikálu nikdo nezpívá o tom, jak si Fantine nechala u řezníka vytrhnou řezáky.

Na Gatsbyho budete v průběhu čtení klasické knihy amerického autora Francise Scotta Fitzgeralda měnit názor. Bude ho mít za alkoholika, kurevníka, rozvraceče, podvratníka, budete ho milovat, chtít být jako on, bude se vám hnusit, jenže po tom všem... si řeknete, že tohle si fakt nezasloužil. A budete zvažovat, jestli kamaráda pozvat na panáka. Tak jak vše začalo, tak vše končí. A když se budete hodně dobře usmívat tak se ani nikdo nic nedozví.

Tendence reflektovat společnost už měl film režisérky Miry Nairy Jarmark marnosti (2004) podle stejnojmenné knihy Williama Makepeace Thackeraye (někdy překládané jako Trh marnosti). Mnozí ho označovali jako plochou, červenou knihovnu. Opět tato kniha patří ke klasickým dílům na pomezí romantismu a realismu. Je zde osudem zmítaná hrdinka, která odolává tvrdým vlivům, snaží se vymanit z prostředí do kterého je zasazena. Čeho si ale publikum skoro nevšimlo byl vývoj hlavní postavy. I když ji v podání Reese Witherspoon budete chtít mít rádi, při poctivém vnímání děje si uvědomíte, že jakmile něčeho dosáhne, ihned všechno obětuje aby se dostala ještě výš. Snad i proto skončí jako krupiérka v kasinu. Oproti postavám Austenové, Byronovi, Puškinovi neřeší jestli je šťastná, ne jak, ale kam se dostala.

Příběh z poloviny 19.století. 160 let vývoje a kde je rozdíl? Skutečně nacházíme city pouze ve filmech s vysokým rozlišením, protože jejich místo v našich životech jsem již zaprodali slávě, moci a mamonu?

Hodnocení článku:



Komentáře

Hodinky CASIO PRW 5000-1 Hodinky CASIO PRW 5000-1 Ačkoliv je hodinková řada CASIO PRO TREK určena hlavně pro speciální outdoorové aktivity a sporty typu plachtění, běh, treking, horolezectví... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!