Mafia II (recenze)

maf
28.10.2010 19:28 | Pavel Lopušník

vito

Jsem dítětem tohohle velkoměsta. Bez mixu zdejších vůní, pachů, zvuků a ruchů si svůj život ani nedokážu představit. Znáte mě velmi dobře. Poprvé jsme se setkali za velmi dramatickejch okolností, když mi dva chlápci nastoupili do auta a poručili mi, abych rozpálil gumy. Určitě jste si řekli jako já, že do cizejch problémů by se člověk, pokud si chce zachovat svoje zdraví, neměl prostě plést, ale pokud vám na kebuli miří hustě nabytej kvér, hodně rychle přehodnotíte svoje priority a zkrátka si řeknete „náš zákazník, náš pán.“ Vod těch dob jsme spolu zažili nejedno dobrodružství, při kterým teklo docela dost krve, ale takovej už je život v tomhle prašivým městě. Je to džungle, kde se vyplatí bejt radši predátorem než lovenou zvěří. Jmenuju se Vito Scaletta a vy už víte, že první setkání se mnou, může být tím posledním.

Už se nepotloukám jen tak městem. Zřídkakdy si zaskočím do Montesina na kafe a málokdy si přečtu Empire Times. Žiju si líp, možná i trochu víc nebezpečněji, ale mě to zkrátka baví. Často si pro sebe říkám, že každej z nás má něco a já si hold vybral tohle. Zatímco na počátku svýho životního příběhu jsem neměl nic, dokonce ani slušnou vidinu na pořádnej úspěch, teď jsem docela šťastnej. Ne ale spokojenej, protože od života chci daleko víc a dneska už vím, že to taky dostanu. Nevěříš mi? Tak neváhej a pojď si to zkusit se mnou, ale varuju tě, nikdy se mi při tom nepleť do cesty.

fd

………….

Málokterá hra byla tak očekávaná jako právě toto druhé pokračování legendární Mafie. Originální mix akční hry a gangsterky, kráčející v duchu legendárních filmů o fenoménu jménem organizovaný zločin. Nejednomu fanouškovi se vybaví obrázky z Copolovy trilogie filmů Godfather s Marlonem Brando, Robertem De Nirem, Andy Garcíou a  Al Pacinem (který se díky tomu stal ideálním představitelem mafiánů- viz. např. film Scarface). Česká hra Mafie však už pár let směle konkuruje hrám, které se snaží využít popularity uvedených, filmových gangsterek, právě tím, že si jde svou vlastní cestou.

Pokud znáte první díl, druhý vás rozhodně nezklame. Nejenže tu nebude nouze o akci, ale hlavní náplní tohoto druhu her, přeci jen není bezhlavá, brutální řež, ale taktika, určující vaše další směřování (žebříčkem mafie vzhůru či dolů). Vito Scaletta a jeho přítel Joe, jsou právě tím druhem lidí, se kterými byste se nechtěli setkat, přesto je v nich něco, co vlastně podvědomě obdivujete. V ulicích Empire Bay, mají tihle dva týpci pověst docela ostrých hochů a je jen na vás, jestli jim pomůžete tuhle tu pověst udržet nebo nikoli.

fg

ds
      df

Grafika hry je zase poněkud lepší, což je klišé, které nutno dodat, slýcháme v poslední době u mála her. Jen malý zlomek herních projektů si dokáže udržet svůj standard a Mafie to dokázala. Máme tu před sebou hru s velikým množstvím akce (od automobilových honiček po vyprazdňovačky kulometů), u které se hráči nudit rozhodně nebudou. Jediným mínusem téhle pařby je dnes už téměř povinné přihlašování na Steam, který nemusí všem hráčům sedět. Je vidět, že určitá křeč v boji proti ilegálním stahovačům (pirátům)[1] snižuje zážitek z hraní u většiny dobře míněných projektů, protože v konečném důsledku jsou vlastně potrestáni ti, kteří si hru koupí legálně. Stejně tak je zvláštní systém dalšího stahovatelného obsahu, který si zvlášť musíte přikoupit, i když už máte originální hru. Jistěže je v tom, jistý marketingový tah, ale přeci jen ne zrovna fér. Hře jako takové se však nedá nic vytknout a už teď se lze těšit na případné další pokračování, které snad nasadí laťku o trochu výš.

maf

[1] V tomto bodě si vždycky vybavím parodii na pověstnou reklamu proti ilegálnímu stahování v seriálu IT Crowd.