O podnikání s Tomiem Okamurou

Publikováno: 07.09.2012 14:38 | PR

Tomio Okamura patří mezi mediálně známé české podnikatele i když jako typický Čech úplně nepůsobí. Známým se stal hlavně díky působení v AČCKA a jako investor v pořadu Den D. Od doby, co rozjížděl cestovku pro plyšáky už nějaký čas uplynul, ale Tomio příliš nezahálel a věnoval se dalším podnikům. Zaujal nás především jeho Japa Shop, díky kterému můžeme v Praze potkávat takové ty slečny z anime nebo si koupit něco dobrého a opravdu japonského.

Tomio Okamura


Podnikáte především v cestovním ruchu, jste jednatelem cestovní kanceláře Miki travel, angažujete se v AČCKA, kandidujete do Senátu, píšete knihy a komentáře, bavíte lidi ve své talk show. Která práce či směr Vás baví nejvíce a proč?

Mám rád při práci pestrost, baví mne vše co dělám. Na talkshow se nesnažím lidi bavit, naopak, hovořím a diskutuji s diváky o celospolečensky palčivých tématech, která každodenně ovlivňují naše životy. Část vystoupení pak věnuji i zkušenostem ze svých cest ze světa nebo svým knihám. A pakliže se diváci při mojí talkshow nejen zamyslí, ale i uvolní a pobaví, je to také dobře.

Stojíte za dvěma kamennými prodejnami Japa Foods, velkoobchodem a úspěšným elektronickým obchodem Japafoods.cz, který nabízí vše pro milovníky japonské kuchyně. Jak, kdy a proč vznikl tento nápad?

Před deseti lety za mnou přišla s tímto nápadem moje bývalá žena a zjistil jsem, že je zde mezera na trhu. V celé republice chyběl obchod, který by nabízel kompletní sortiment japonského zboží, od potravin až po domácí potřeby či módu. Neváhal jsem tedy a do nápadu investoval. A čas mi dal za pravdu.

Byla dříve kamenná prodejna či e-shop? Proč jste se rozhodl investovat do e-shopu?

Nejprve byla kamenná prodejna, ale s rozvojem Internetu a nárustem jeho uživatelů se ukázalo jako zcela nezbytné pořízení e-shopu, abychom vyšli vstříc požadavkům zákazníků z jiných částí republiky, kteří to mají do Prahy daleko. Díky e-shopu se naše zboží dostává rychle a bez problémů do všech koutů republiky. E-shop však slouží také jako dobrá reklama pro kamennou prodejnu.

Zdá se, že provozovat e-shop dnes může každý, provozovat úspěšný e-shop chce ale přece jen profesionální přístup. Jak jste k tvorbě e-shopu přistupoval Vy? Co byl největší problém, překážka?

Přiznám se, že vše v tomto ohledu deleguji na spolupracovníky, takže nejsem s problematikou nijak podrobněji obeznámen. Nicméně vím, že jak je důležité vybrat si kvalitní e-shop s dobrou podporou. Nejdříve jsme zvažovali si e-shop vytvořit po své vlastní ose, nakonec nás ale přesvědčila nabídka projektu Shoptet.cz, která nám nabídla intuitivní řešení, propracovaný účetní systém a propojení se sociálními sítěmi a aukčními portály. Cesta k zákazníkům byla s jejich podporou o to více jednodušší.

Jak se e-shop Japafoods.cz podílí na celkovém obratu Japa Foods? (procentuálně)

To bohužel nevím, ale rádi bychom na jeho rozvoji nadále zapracovali. Problémem je totiž to, že v případě exotických potravin lidé raději často přijdou přímo na kamennou prodejnu, aby se mohli přímo zeptat na podrobnosti ohledně použití a přípravy přímo našeho proškoleného personálu.

Jaký potenciál vidíte v elektronickém obchodu s tímto specifickým zbožím? Můžete prozradit např. průměrný počet měsíčních objednávek, průměrnou částku na jeden nákup apod.?

Máme cca 100 objednávek měsíčně a průměrná cena za nákup je kolem 500 Kč. Stále je tedy velký potenciál růstu.

Patří mezi vaše zákazníky především Češi nebo je klientela spíše mezinárodní?

Drtivá většina našich zákazníků jsou Češi.

Jaký zájem o japonské potraviny je mezi Čechy? Jaký sortiment Češi především kupují?

Jak uvádím v předešlé odpovědi, většina našich zákazníků jsou Češi, takže dobrý. Hlavním tahákem jsou suroviny pro přípravu sushi, kde je jednoznačně největším hitem náš originální sushi box za 520 Kč, ve kterém je vše co pro přípravu sushi potřebujete. Dalšími hity mezi českými zákazníky jsou rýžové sladké koláčky Daifuku, různé druhy nudlí, rýžové víno saké, zmrzlina ze zeleného čaje, sezamový dressing na salát či jemné tofu. Máme však na prodejně více než 1000 položek zboží, takže se prodává všechno, po devíti letech působení na našem trhu už víme, o co je či by mohl být zájem. A důležité je dodat, že všechno zboží na naší prodejně je ve skutečné japonské kvalitě vyrobené japonskými firmami. Nikoliv levné čínské či korejské náhražky japonských potravin, které navíc nechutnají 100% japonsky, jak často vidím u jiných obchodníků.

Které japonské jídlo máte nejraději Vy osobně? A které české?

Prakticky celý život jsem prožil v Čechách a na Moravě, v Japonsku jsem žil pouze necelých 10 let. Takže mám nejraději česká a moravská jídla jako například španělský ptáček, plněná paprika, dršťková polévka, koprovka a z Moravy pravou moravskou zabijačku zapíjenou slivovičkou, bigos se zelníkem, polévky domikát s kozím sýrem či česnekovou couračku a další. Co se týče japonské kuchyně, chutná mi sushi, tenpura, nudle soba, rámen, sómen či jakisoba, ryby na mnoho způsobů a další.

Bez čeho se podle Vašeho názoru dobrý podnikatel neobejde? Nějaké zlaté pravidlo, myšlenka, idea... A liší se toto „pravidlo“ od podnikání v kamenné prodejně od internetového byznysu?

Slušnost, poctivost, nesobeckost, pracovitost, kreativita.

Prozradíte své podnikatelské krédo?

Závist zdržuje.

Jakou podnikatelskou osobnost obdivujete a proč?

Žádnou nemám. Ale mám rád lidi, kteří nehrabou jen pro sebe, ale umí se i přerozdělit pro druhé. Být solidární je důležité. Bez práce desetimilionů našich spoluobčanů a jejich daní bychom neměli ani silnice, ani chodníky, ani nemocnice, ani školy. A to si musí uvědomit i ti bohatí.

Máte za sebou podnikatelské zkušenosti, život v Čechách i v rodném Japonsku. Jak byste definoval odlišnost japonského přístupu k byznysu a podnikání od toho českého?

V Japonsku jsem žil pouze devět let a je mi 40, takže Japonsko moc neznám. Prakticky celý život jsem prožil v Čechách a na Moravě ve Zlínském kraji, odkud pochází celá rodina mojí maminky. Jelikož však obchoduji více než 15 let s mnoha japonskými firmami, tak mohu říci, že v Japonsku se v byznysu drží slovo a nikdy se mi tak nestalo, že by mi někdo z mých obchodních partnerů dlužil někdy peníze, mohu se na ně vždy 100% spolehnout. V Čechách mi lidé bohužel dluží peníze dodnes.

Hodnocení článku:



Komentáře

Kompletní transplantace obličeje? Možné! Říká MUDr. Bohdan Pomahač Kompletní transplantace obličeje? Možné! Říká MUDr. Bohdan Pomahač MUDr. Bohdan Pomahač stojí u zrodu rekonstrukční plastické chirurgie. Patří k lidem, kteří pokládají základy a rozvíjejí tento,... Předchozí článek Jak být fit až do cíle v životě i sportu Jak být fit až do cíle v životě i sportu Léčit. Slovo, které RNDr. Josef Šmarda pokládá za základ úspěchu světového zdravotnictví, a které přesto ve slovnících těch... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!