Zásady trvalejšího vyrýsování v oblasti výživy

frank zane
Frank Zane, jedna z mála žijících osobností, které se v kariéře i životě podařilo dosáhnout harmonie tělesné i duševní.
12.11.2009 21:35 | Pavel Lopušník

Nepochybuji o tom, že pokud patříte mezi trvalejší návštěvníky fitness center, máte doma celou řadu zdrojů informací o výživě, vedoucích k žádoucímu vyrýsování postavy. Podle mé zkušenosti si však spousta těchto zdrojů vzájemně buď protiřečí, nebo zcela záměrně navádí spotřebitele k užívání určitého produktu či mu nenápadně vnucuje některý z principů výživy1. Tyto zásady tedy chápejte jako souhrn poznatků z dostupné literatury2 a mých vlastních zkušeností. Jsou obecného charakteru a to proto, že jako lidé jsme individuality, na které funguje vždy něco jiného. Tyhle zásady však jsou shledávány jako obecně platné.


1. Pestrost především

Nikdy mě nepřestane překvapovat, když se zejména začátečníci mezi sebou v posilovně nahlas chlubí, že od nynějška3 už jedí jenom ta kuřecí prsíčka a mají pocit, že tím udělali pro své tělo všechno. Jednak na sebe prozrazují svou hloupost, protože nepochopili co jim ty časopisy, či knihy o výživě říkají. Základem kvalitního vyrýsování je pestrá strava4, která by měla obsahovat vitamíny, sacharidy, bílkoviny5 i nenasycené tuky za předpokladu dostatečného přísunu kvalitních tekutin6.

2. Nízký příjem a vyšší výdej

Mnoho lidí tuto zásadu chápe jako impuls k dietě, kdy se ve výživě upřednostní jedna látka a sníží se příjem látky jiné, případně se sníží celkový kalorický příjem, takže v konečném důsledku ten, který dodržuje takovou dietu, hladoví. Základem vyvážené stravy je celodenní příjem potravy v malých 5 -6- ti dávkách. Samozřejmě, že tento způsob stravování se v našich podmínkách musíme učit. Lze tedy začít na 4 dávkách a postupně přejít ke kýženým 5-6–ti, úměrně s vyšším výdejem7 . Cílem je zrychlení metabolismu, nastolení spalovacího efektu. Ze začátku je nejlepší si svůj kalorický příjem zaznamenávat.

3. Nejlépe kvalitní přírodní suroviny

Těžko asi najdete na světě člověka, který by dokázal svůj celodenní kalorický příjem pokrýt jen s pomocí přírodních zdrojů. Ve fitness stravě se proto uplatňují i doplňky, jako jsou v našem případě proteinové nápoje a tzv. spalovače tuků. Podle mé zkušenosti se z nabízeného sortimentu příchutí proteinových nápojů vyplatí dvě (vanilka nebo jogurt) a ty pak doplňovat přírodními, obyčejně sezonními přírodními produkty (např. banán, jablka, lesní plody), případně přiměřeně obohacovat o některé další látky (kofein, kapsaicin)8 podávané jednou (ideálně před pohybovou aktivitou) nebo nanejvýš dvakrát během dne. Ze složek spalovačů tuků se ještě navíc osvědčuje extrakt zeleného čaje. Za úspěšnost ostatních, mnohými doporučovaných látek, nemohu ručit, jelikož jsou výsledky jejich působení na spalování sporné. Pamatujte si, že kvalitní přírodní suroviny (třeba i v bio kvalitě) jsou nenahraditelné.

4. Šokujte organismus

Nejhorší pro udržení vyrýsované postavy je stereotyp. Tak jako šokujete organismus v rámci pohybové aktivity, kdy např. měníte počet sérií, zkracujete pauzy mezi nimi apod., naučte se občas obměňovat svůj jídelníček a při tom udržovat jeho kvalitu. Spalování je dobré nastartovat od rána, když na lačno vypijete sklenici vody (třeba obohacenou citronovou šťávou). K snídani je také dobré pít ovocné šťávy (ideálně pomeranč, jablko, ananas).

5. Odměňujte se

I sacharóza či nasycené kyseliny do výživy patří, i když v poslední době na ně zaznamenáváme „hon“, avšak přijímané občas a v určitém množství, za předpokladu, že jste před tím dodržovali zásady správné výživy.

6. Obezřetnost vůči reklamě

To že přední sportovec s vypracovaným tělem, které hrdě až narcisticky ukazuje jako výsledek své dřiny, propaguje určitý produkt, nemusí ještě znamenat, že to, co se zde nabízí, bude fungovat i u Vás. Naopak pokud je reklama založena na tom, že v určité krátké době změníte svou figuru k nepoznání, měla by Vám sepnout pomyslná varovná, kontrolka. Kterákoli změna je dlouhodobější záležitostí, při níž člověk narazí na nemalé obtíže, kdy má chuť selhat. Ale tato dlouhodobá snaha pak nese své plody. Pakliže tedy věříte, že k vyrýsované figuře stačí být pasivní (fyzicky i duševně), jste na omylu a rovnou Vám mohu prozradit, že jste skupinou, na níž se reklama cíleně zaměřuje, a u níž má takový úspěch.

7. Selhání je lidské, a proto milujte své chyby

Často bývají před nás postaveny vzory, které jsou nám prezentovány jako polobožstvo nikdy v ničem nechybující. Tak tedy věřte nebo ne, i tyto vzory se potýkaly se stejnými obtížemi jako každý z Vás, ale jejich úspěch je založen na překonávání těchto obtíží. Protože jsme lidé a nikoli stroje, je pravděpodobnost, že v programu vyrýsování selžeme. Na druhou stranu je to však dobře, protože se naučíme poznávat svá slabá místa a napravovat je, nebo se minimálně vyhnout jejich opakování. Už od začátku, pokud se rozhodneme k proměně, bychom si měli ujasnit, pro koho tu změnu vlastně děláme. Z vlastní zkušenosti vím, že to nejhorší je změna pro druhého člověka. Pamatujte si, že Vy jste ten, který dobrovolně změnu podniká, který za ní nese zodpovědnost. Také je třeba otevřeně říct, že nikdo jiný vaši snahu plně neocení a někdy se ve vašem okolí vyskytne někdo, kdo ji bude banalizovat. Nejdůležitější je, pokud jste uspěli sami před sebou, protože jenom vy víte o vynaložených prostředcích9 svého úsilí. Jenom tak bude Vaše cesta zakončena určitým bonusem navíc, které rýsování postavy s sebou přináší a to zdravým sebevědomím.

  1. Výživa podle ajurvéd, dělená strava, podle krevních skupin, podle fáze měsíc apod.
  2. Obligátně doporučuji dva, v České republice nejčtenější časopisy o fitness stylu a bodybuildingu – Muscle fitness (česká mutace amerického časopisu Joe Weidera) a Svět kulturistiky. Oba časopisy vydávají čas od času tzv. speciály, konkrétněji se věnující některým dílčím problematikám.
  3. Zde na sebe začátečník prozrazuje, že zameškal tzv. teoretickou přípravu, která by měla předcházet návštěvě fitness centra.
  4. Rozumný příjem bílkovin (nejenom kuřecí maso, ale i krůtí, ryby (opět v přiměřeném množství, kvůli nebezpečí otravy olovem, které hrozí při předávkování) a mořské plody, libové hovězí a libové vepřové maso. Dnes jsou k dostání i jako sušené.
  5. Často se setkávám s názorem, že bílkoviny by měly ve výživě převažovat (jde tu vlastně o modifikovanou Atkinsonovu dietu). Pravdou je, že i poměr bílkovin se musí hlídat. Možná nejideálnější je, pokud každé jídlo, které během dne zkonzumujeme, obsahuje bílkovinu.
  6. Nejideálnější je samozřejmě voda.
  7. Hovoří se minimálně o 40- 45 minutách intenzivního pohybu aerobních aktivit.
  8. Obojí nejlépe zase z přírodních zdrojů (káva, chilli) než z doplňků.
  9. Finančních, časových apod.
Hodnocení článku:



Komentáře

Extravagantní módní show - nový klip Lady Gaga Extravagantní módní show - nový klip Lady Gaga Hudební klip nebo promyšlená a kreativní módní show? Tak takovou otázku vzbuzuje nový klip Lady Gaga Bad Romance. Nebývá časté,... Předchozí článek "Michelinská hvězda je jako Oscar v kuchařském světě." Když něco chcete opravdově zažít, dělat či poznat, vydejte se tam, kde se taková příležitost nabízí od skutečných profesionálů.... Další článek

Víte o něčem, co by zajímalo i další naše čtenáře? Pošlete tip redakci!